fbpx

In veel van mijn coachtrajecten komt het thema “voor jezelf kiezen” (in de breedste zin) voorbij. Bijna alle vrouwen die ik in mijn praktijk spreek geven aan dat ze zichzelf onderaan hun eigen prioriteitenlijst zetten. Om vervolgens te realiseren dat in de praktijk negen van de tien keer er geen tijd meer is voor ‘het laatste deel van de prioriteitenlijst’, dus komen ze zelden aan zichzelf toe.

 

Wat betekent “voor jezelf kiezen”?

“Voor jezelf kiezen” is een breed begrip en voor iedereen anders. In essentie gaat het erover dat jij een sterke verbinding hebt met jouw innerlijke belevingswereld, en keuzes maakt die in lijn zijn hiermee. Zodat jij weet wat jij nodig hebt – en dat je het niet eerst hoeft te verdienen en jij je daar ook niet schuldig over hoeft te voelen. Het raakt thema’s als grenzen tijdig aangeven, om hulp/ondersteuning vragen wanneer dat nodig is en dat je nee durft te zeggen.

 

Verschillende rollen

In ons leven hebben we allemaal verschillende rollen. Vrouwen hebben rollen als die van dochter, partner/echtgenote, oma, moeder, zus(je), buurvrouw, vriendin, collega, teamgenoot… Iedere rol vraagt iets anders van je. Dus je bent feitelijk constant aan het schakelen om je rollen goed uit te voeren. Dat alleen al kost ontzettend veel energie. Energie die je weggeeft aan anderen. We denken vaak dat het egoïstisch is om voor onszelf te kiezen.

 

Moeite met voor jezelf te kiezen

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand moeite heeft om zichzelf bovenaan te zetten.

  • Ten eerste moet je écht goed weten wat je wilt. Dus niet wat je denkt dat je wilt, of wat je hoofd ‘zegt’ dat je wilt. Ook niet wat anderen van jou willen of verwachten. Het gaat om een  bewustwordingsproces, zodat je vanuit je hartsverbinding voelt wat goed voor jou is. En dat vergt moed. Het vraagt zelfonderzoek, reflectie en het doorbreken van vaste patronen;
  • Met anderen bezig zijn is minder confronterend dan voor jezelf nadenken, en veel mensen krijgen een voldaan gevoel als ze bezig zijn met anderen. Ik noem dat altijd een ‘schijn voldaan’ gevoel. Want werkelijke voldoening haal je als het goed is uit jezelf en niet uit je omgeving;
  • Een andere reden kan zijn dat je denkt dat je een ander teleurstelt of tekort doet. Heel vaak is dat je eigen perceptie, en niet iets wat de ander als zodanig ervaart;
  • Voor jezelf kiezen vereist dat je patronen doorbreekt en de controle loslaat. Als je gewend bent om vanuit je ratio/hoofd te leven, kun je het gevoel hebben dat je alles redelijk onder controle hebt. Als je gaat vertrouwen op je gevoel kan dat voor veel mensen spannend voelen, want je hebt geen controle over waar het heengaat.

Waarom is het belangrijk om voor jezelf te kiezen?

  • Voor jezelf kiezen heeft alles met eigenwaarde te maken. Als je voor jezelf kiest sta je in je kracht en lukt het je beter om dicht bij jezelf te blijven. Je hebt minder moeite om je grenzen aan te geven en straalt rust uit. Je bent daarmee ook een voorbeeld voor je omgeving.
  • Als je dingen blijft doen die te veel van je energie kosten, raak je uitgeput en is op den duur de kans op een burnout groot. Te lang de focus op anderen houden betekent ook dat je de verbinding met jezelf kwijtraakt. Er leven dan vragen zoals ‘wie ben ik en wat wil ik eigenlijk?’;
  • Door voor jou goede keuzes te maken, leef je een vitaal leven en ben je in balans. Van daaruit kun je ook de beste versie van jezelf geven in je contacten en interactie vanuit de verschillende rollen in je leven. Uiteindelijk is het dus zo, dat de ander te kort doet als je niet de beste versie van jezelf bent.

 

Tips

  • Accepteer dat de dingen zijn gegaan zoals ze gegaan zijn en blijf niet te veel in het verleden hangen. Erken voor jezelf dat je vastzit in patronen en -als dat zo is- dat je het lastig vindt om het te veranderen, maar accepteer waar je staat. Focus iedere dag op de kleine stappen die je hierin zet, in plaats van de aandacht te houden op dat wat er nog niet gelukt is;
  • Spreek je intentie uit dat jij jezelf voortaan bovenaan jouw prioriteitenlijst zet.
  • Maak een lijst van energiegevers en een lijst van energievreters. Zorg dat die in balans blijven. Op momenten dat je het even zwaar hebt om geen puf hebt, kies één van de activiteiten uit je ‘energiegevers’lisjtje zodat je jezelf weer even oplaadt;
  • Wees lief voor jezelf en heb geduld. Realiseer je dat je misschien al je hele leven jezelf onderaan je lijstje hebt gezet, dus verwacht niet dat je morgen ineens alles anders doet. Verandering van gedrag kost tijd, energie en vertrouwen;
  • Leg aan je gezin/personen in je nabije omgeving uit dat je hier graag aan wilt werken, en vraag ze om je hierin te ondersteunen. Dit kan bijvoorbeeld door je erop te wijzen als je weer eens te veel met de ander bezig bent. Zeker in het begin kan dat fijn zijn omdat je vaak niet eens stilstaat bij jouw
  • Zeg nee tegen de dingen die je niet wilt. Je kunt nooit iedereen helemaal tevreden stellen.
  • Maak een prioriteitenlijst en schrap de dingen die niet noodzakelijk zijn zodat je tijd overhoudt;
  • Begin je dag met een moment voor jezelf en spreek dan je intenties voor de dag uit en visualiseer dit;
  • Maak een moodboard waarin laat terugkomen hoe je je wilt voelen, wat je wilt uitstralen, hoe je leven eruit zou moeten zien, wat het je oplevert om voor jezelf te kiezen.

 

Als je niet voor jezelf kiest, wie moet het dan doen?