fbpx

Ademhalen is het eerste wat we doen op het moment dat we de wereld inkomen en het laatste wanneer we de wereld weer verlaten. Het is een belangrijk deel van ons leven, want zonder ademhaling kunnen we niet leven. Het is een onbewust proces dat dag en nacht doorgaat, duizenden keren per dag. Omdat het meestal automatisch gebeurt zien we vaak het belang van een goede ademhaling over het hoofd. En dat is jammer, want onze ademhaling kan zo veel voor ons betekenen!

 

Wat gebeurt er tijdens het ademen?

Tijdens de inademing halen we zuurstof uit de lucht en gaat dit via onze luchtpijp de jongen in en komt het vervolgens in ons bloed. De bloedcirculatie zorgt ervoor dat het onze spieren en organen bereikt. Dit is een essentieel proces, omdat zonder zuurstof kunnen onze cellen geen eiwitten, koolhydraten en vetten verbranden. De uitademing dient weer om afvalstoffen en koolzuur uit ons lichaam af te voeren.

 

Waarom is een goede ademhaling belangrijk?

Onze ademhaling heeft effect op een breed scala aan processen in ons lichaam. Een goede ademhaling levert een rits van positieve effecten op: ons immuunsysteem wordt sterker, de bloeddruk wordt verlaagd, het verscherpt onze focus, het creatieve proces en het zorgt ervoor dat ons brein helder kan functioneren. Maar er is nog meer…

 

Ratio versus gevoel, hoofd versus hart

Naast de lichaamsprocessen zoals hierboven beschreven, kunnen we onze ademhaling gebruiken als tool om ons te helpen meer in contact te komen met ons gevoel. Veel mensen zijn geneigd om problemen op te lossen met hun hoofd, hun denken. Je ratio staat erom bekend dat het verstandige, goede belissingen neemt voor jou. Op het eerste gezicht lijkt dat heel fijn. Maar schijn bedriegt…

 

Je lichaam geeft signalen

Het komt geregeld voor dat je hoofd iets bedenkt wat je lijf eigenlijk helemaal niet prettig vindt. Je lichaam geeft dan op verschillende manieren aan dat dit niet voor jou de beste keuze is. Signalen zoals steken in je borstkas, een benauwd gevoel, niet meer kunnen concentreren. Dit zijn de eerste signalen van je lichaam om aan te geven dat je lichaam behoefte heeft aan meer ruimte. En die ruimte kun je het geven met je ademhaling.

 

Ademhaling brengt je in het NU

Je ademhaling brengt je in dit moment, in het ‘nu’. Dat is ook de reden dat ademhaling vaak wordt ingezet bij meditaties. Door je te focussen op je ademhaling is je aandacht in dat moment. Door dit een paar tellen te doen ontstaat er ontspanning in je lichaam en kun je je overgeven aan alles wat zich in het moment aandient. Ook helpt de ademhaling je vrij te komen van je gedachten.

Je borstgebied speelt een belangrijke rol in het in contact komen met je gevoelens. Dat komt omdat hier je hart zit, en je hart ‘huist’ je emoties en gevoelens. Door hiermee contact te maken sta je jezelf toe om te voelen wat er gevoeld mag worden. Als je vervolgens je adem naar je lage buik laat gaan, in de buurt van je navel, kun je makkelijker voelen wat je écht wilt leven. Door meer naar dit gebied toe te ademen geef je jezelf meer vertrouwen in inzicht in jezelf.

 

Tips om een ontregelde ademhaling te herkennen:

–        Je ademt door je mond
–        Je gaapt en/of zucht vaak
–        Je hebt vaker last van duizeligheid of licht in het hoofd zijn
–        Je ademt oppervlakkig, niet via je buik
–        Je ademt onregelmatig
–        Je hebt het gevoel alsof je niet diep genoeg ademt en ‘hapt’ naar lucht (‘luchthonger’).

 

Tips voor een goede ademhaling

1. Let op de uitademing
Zorg ervoor dat de uitademing langer is dan de inademing. Door bijvoorbeeld in vier tellen in te ademen, en in acht tellen uit te ademen.

2. Zorg voor de juiste houding
De juiste ademhaling gaat beter en makkelijker als je een goede lichaamshouding aanneemt. Als je dat niet doet, belast je het lichaam te veel. Zorg er dus voor dat je niet te lang in dezelfde houding zit (op je werk bijvoorbeeld), en zorg voor afwisseling.

3.  Las regelmatig een korte pauze in
Het is belangrijk om tijdens het werk af en toe een kleine pauze in te lassen. Zeker bij het hebben van een kantoorbaan is het belangrijk om minimaal 1 keer per uur een kleine wandeling te maken naar bijvoorbeeld de koffiemachine of het toilet en het lichaam los te schudden.

Wil je graag periodiek inspiratiemails van mij ontvangen? Schrijf je dan hier in!

 

 

Leidschendam, februari 2021